Hein Heijen

Neuromarketing & Beïnvloedingspsychologie
HomeBiografieLezingenFoto's en video'sBlogContact
Home
Hoe motiveer je? Heel eenvoudig!

Hoe motiveer je? Heel eenvoudig!

Wanneer is iemand gemotiveerd? Waarom gedragen mensen zich zoals zij zich gedragen? Aan de Harvard Universiteit wordt onderzoek gedaan naar motivatie en naar wat mensen nou precies motiveert. Ze hebben ontdekt dat motivating language drie belangrijke kernelementen bevat. Iemand die gemotiveerd is:

  1. Geeft betekeniszingeving(meaning making languages)
  2. Toont zorgempathie(empathetic languages)
  3. Geeft richting, stuurt gedrag(uncertainty-reducing language)

Daniel McGinn in een van zijn artikelen over Motivating People, The Science of Pep Talk: “A good pep talk – whether delivered to one person or many – should include all three elements, but the right mix will depend on the context and the audience”. )

Meaning making languages: maakt duidelijk waarom jouw werk belangrijk is. Er wordt gebruik gemaakt van de narratieve psychologie, dat wil zeggen het vertellen van verhalen, anekdotes over mensen die hard hebben gewerkt en zakelijk zeer succesvol zijn. Uit onderzoek van Milton Mayfield blijkt dat ‘meaning making languages‘ voor mensen het moeilijkste is om te doen.

Voorbeeld: “Our goal as a company isn’t just to provide people with fast, satisfying meals; it’s also to provide good, stable jobs so that employees like you have money to help your families, to save for college, or to enjoy yourselves when you’re not at work. The more you help this restaurant meet its goals, the better we’ll be able to continue doing that.“ (D. McGinn, Harvard Business Review, 2017)

Empathetic languages: je leeft je in de wereld van de ander in, zonder jezelf te verliezen of te ontkennen. Je kijkt naar de ander en verwoordt zijn denken, voelen en doen.

Voorbeeld: Context, jeugdige werknemers in een restaurant: “I know this work is difficult; you go home every night smelling of grease, and you’re working so late that you’re up until midnight finishing your homework.” (D. McGinn, Harvard Business Review, 2017)

Uncertainty-reducing language: Je verschaft aan de ander duidelijke informatie over hoe de taken precies uitgevoerd moeten worden, duidelijke instructies. Ook wordt er informatie verschaft over hoe feedback wordt gegeven, nadat de taak is uitgevoerd.

Voorbeeld: In de sportwereld ziet dit er als volgt uit: “We’re going to beat this team with tough man-to-man coverage. Joe, your job is to neutralize that shooting guard; Jimmy, you box out that star rebounder on every play.” (D. McGinn, Harvard Business Review, 2017)

Laatste blogberichten

Voorkom dat je de zwakste schakel wordt!
Hoe motiveer je? Heel eenvoudig!
Blog overzicht
De training “Beïnvloedingspsychologie in sales” van Hein Heijen is een absolute aanrader voor verkopers die meer invloed willen uitoefenen op de beslissingen van hun klanten. Je leert om door te dringen in het brein van je klant en daarmee de juiste strategie te bepalen. Door zijn enthousiaste en onderhoudende manier van doceren weet Hein je van begin tot eind te boeien.
- Dhr. Ivo Smits, International Sales Manager | Finsa BV
Hein nam ons mee in de wondere wereld van de beïnvloedingspsychologie. Op een subtiele manier weet hij de theorie in hapklare brokjes te presenteren. Met concrete tips en technieken waar je direct iets mee kunt. Hein doet dat op een manier die van begin tot eind blijft boeien: Hij prikkelt, daagt uit en houdt je een spiegel voor.
- Hartmans Netwerk
Wat ben ik blij dat ik aan de opleiding Salespsycholoog ben begonnen! Er gaat een wereld voor mij open ik ben dan ook erg gemotiveerd. Ook de praktijkdagen zijn zeer waardevol, Hein geeft deze zo vol elan en flair dat je niet anders kunt dan de informatie en kennis volledig te absorberen en toe te passen. De wereld en de mensen om mij heen lijken wel veranderd, maar, nee, ik ben het zelf!
- Mw. Mirjam Gijbels-Goris, Assistent General Manager | Arenborghoeve
De ruime aandacht voor de theorie spreekt mij erg aan omdat daardoor de toepassing nog beter beklijft. Als trainer zie ik jou in staat om salesmannen bij de les te krijgen en aandacht vast te houden. De toepasbaarheid in de dagelijkse wereld van sales beschouw ik zeker als relevant.
- Mw. Anita van den Heuvel-Hollemans, Country Manager Nederland | Bette GmbH & Co.
Ik heb de stof van de Academie voor Gedragskennis bestudeerd en was positief verrast over de vakkundige wijze waarop theorie en praktijk samengebracht worden tot unieke inzichten in het menselijk (on)bewustzijn, en meer specifiek: de drijfveren achter menselijk koopgedrag.
- Mw. Lydia Laninga-Wijnen, Master of Sciense
Ik vind het een bijzonder boeiend onderwerp wat inhoudelijk goed in elkaar steekt en erg leerzaam zal zijn voor salesmensen maar zeker ook voor andere beroepsgroepen toepasbaar is zoals bijvoorbeeld leidinggeven. Het is een unieke opzet die echt wat toevoegt aan kennis van salesmensen.
- Dhr. Bart Weijers, Directeur | AMWEKO B.V.
Enthousiast heb ik deelgenomen aan de praktijkdag van de Masterclass Toegepaste Neuromarketing. Bedankt voor de vriendelijkheid, toepasbaarheid, duidelijkheid, laagdrempeligheid én gezelligheid! Je ziet dat ik al veel geleerd heb!
- Mw. Marja de Roos, Management Assistent Marketing | Omefa

Hein Heijen boeken als spreker?

Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen

Neem contact op
© 2024 - Hein Heijen en sprekersbureau Quality Bookings